امروز میخوام توضیح مختصری در مورد لیکا و تولید اون در کارگاه ها بدم. لیکا همون دانه رس هست که تحت حرارت منبسط شده. من خیلی نمیخوام وارد مبحث توضیحات بشم. چون توی اینترنت الحمدلله مطالب زیاده، یکیش این. در اینجا قصد دارم خط تولید کارگاهیش رو توضیح بدم.

دستگاه بلوک زنی لیکا

اصل بلوک لیکا همون طور که توی لینک بالا توضیح داده از لیکا، سیمان و آب تشکیل میشه. خیلی مقاوم هست و وزن اون هم در مقایسه با روشی که من در ادامه میخوام برای تولید این نوع بلوک توی کارگاه ها بدم بیشتره. (البته بلوک های تولیدی رو برای آزمایش فرستادیم و از لحاظ وزن خیلی سبک‌تر از لیکا هستن و از لحاظ مقاومت هم قابل قبول و خب قیمت پایینتری هم دارن!). وزن بلوکهای تولیدی برای ضخامت ۱۰ با طول ۴۰ سانت بین ۳/۵ تا ۴ کیلو و برای ضخامت ۱۵ با طول ۴۰ سانتی متر بین ۴/۵ تا ۵ کیلوگرم بود.

خب بریم سراغ خط تولید! کارگاهی لیکا:

توی کارگاه پوکه سفید تبریز، پوکه سیاه قروه، سیمان و آب رو با هم مخلوط میکنند. همونطور که در شکل مشخصه آب خیلی کمی برای مخلوط کردن بکار میبرند تا مقاومت بالا بره. و بعد با دستگاهی که در ادامه عکس و فیلمش رو براتون میزارم بلوک رو اصطلاحاً میزنند! البته این دستگاه چیز خاصی نیست و همون دستگاهیه که برای تولید بلوکهای سیمانی (که اکثراً برای دیوارچینی محوطه و باغ استفاده میشه) مورد استفاده قرار میگیره.

دانلود فیلم نحوه بلوک زنی