شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که فایلی رو به اشتباه از روی هاردتون پاک کرده باشین یا حتی در ویندوز با دستور shift+delete این کار رو کرده باشید و بعد متوجه بشید که به اون فایل نیاز داشتید. خوب حتما میدونید که ابزارهای زیادی برای برگرداندن اطلاعات پاک شده از روی هارد وجود داره که بهترینش که خودم امتحان کردم File Scavenger بوده که من باهاش اطلاعات پاک شده روی یه لپ تاپ که حدود ۴۰ گیگ میشد رو برگردوندم. تا اینجای قضیه به نظر جالبه! اما فرض کنید که برعکس این قضیه، شما قصد فروختن لپ تاپ یا کامپیوتر یا هاردتون دارید و اطلاعات محرمانه ای روش دارین که نمیخواین کسی به اونها دسترسی داشته باشه. به نظرتون چطور میشه این اطلاعات رو پاک کرد که مطمئن بشیم دیگه کسی نمیتونه بهشون دسترسی پیدا کنه؟

استفاده از ابزار خط فرمان shred:

خوب در سیستمهای عامل لینوکس معمولا به صورت پیش فرض ابزاری به نام shred نصب هست که با استفاده از اون براحتی میتونید این کار رو انجام بدین. فایلی با نام eric.py شامل محتویات زیر است:

class new():

    def __init__(self):

        print "my name is ebrahim"

        print "I am a clever man"


newObj = new()

حال دستور زیر رو اجرا می کنیم:

shred eric.py

و دوباره نگاهی به محتویات فایل می اندازیم:

^B÷ú½m1L ^_^@n^\Ê9¤ãÍÜ&^H)E'*^U'2ê]t×£vå^?mÔ´Ãå^XË¢^Fk«Ù^]²}Òi9k¿^^Cwp9^H^D^ZãY=mÖ6»^B#)áfmÁ^PÝ^@i^ZÎxaôN^Cøò[ET£^AöJ7^U&X#%°ú^Mz¤^Múã ½4CIe

بدین ترتیب محتویات فایل غیرقابل دسترس میشود. به طور پیش فرض دستور shred کار بازنویسی روی فایل را ۲۵ بار انجام میدهد. اگر بخواهیم این مقدار را تغییر دهیم دستور زیر را اجرا می کنیم:

shred -n 30 eric.py

اگر هم قصد پاک کردن یک درایو مثل درایو c ویندوز را به طور کامل دارید می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

shred -n 30 /dev/sda1

باید توجه داشت که بازیابی اطلاعات هیچ گاه به طور کامل امن نیست تا اینکه شما هارد خود را به صورت فیزیکی با اسید شستشو دهید یا آن را در آتش بسوزانید! چرا که داده های لایه های زیرین توسط آزمایشگاههای گرانقیمت قابل بازیابی هستند، اما در هر صورت با استفاده از ابزاری همانند shred می توان مطمئن بود که اطلاعات به سادگی و با نرم افزارهای معمولی قابل بازیابی نیستند.