با سلام.
بعد از انتشار نسخه 0.5 نرم افزار ابزارهای مهندسین عمران (civilTools) که با استقبال خوب مهندسین عزیز روبرو شد، ورژن 0.6 رو با تغییرات ذیل آماده کردم تا کمکی برای مهندسین طراح عزیز باشد:

مقطع دوبل ناودانی به همراه ورقهای کناری

 تغییرات این ورژن:


۱- محاسبه مشخصات مقطع ناودانی دوبل به همراه ورق رو به برنامه اضافه کردم. البته فعلا مقطع معادلی که ساخته میشه به حالت همان I شکل معادل میشه و ابعاد معادل شده رو هنوز نرسیدم برنامه نویسی کنم. منتهی مشخصات محاسبه شده تا جایی که چک کردم درسته و مشکلی نداره. برای مقاطع تکی هم قاعدتا چون استفاده خاصی به همراه ورق ندارند چک نکردم هر چند که برنامه کار محاسبه رو انجام میده.
۲- بنا به درخواست مهندس نهاوندی عزیز محاسبه مقاطع سوبل IPE رو اضافه کردم. ایشان خواسته بودند که سوبل IPE بهم چسبیده بدون ورق رو به برنامه اضافه کنم. برنامه این کار رو به درستی انجام میده. یعنی هم مشخصات مقطع رو به درستی محاسبه میکنه و هم اینکه مقطع معادل رو میسازه. منتهی برای موارد دیگه فقط مشخصات رو محاسبه میکنه و ابعاد مقطع معادل لزوما درست نیستند.

سوبل IPE

۳- با انتخاب یک مقطع میتوان آنرا حذف نمود. همچنین کلیدی قرار دادم برای اضافه کردن مقطع که اگر دوستان مشخصات مقطعی رو دارند و فقط میخواهند به صورت فایل xml تبدیل کنند، با این گزینه این کار قابل انجام هست. البته فعلا تمام گزینه ها به غیر از نام مقطع و مساحت غیرفعال هستند. ولی اگر با استقبال دوستان همراه باشه این کار رو انجام میدم انشالله. این گزینه رو فعلا برای ارائه نظر دوستان قرار دادم. چون واقعیت اینه که حجم کار زیاده و متاسفانه مجال اندک.

لازم میدونم که این نکته رو یادآوری کنم که این یک برنامه کاربردیه و بنابراین ساخت مقاطع غیر معمول با اون احتمالا اشتباهاتی به همراه خواهد داشت. گرچند که سعی میکنم در هر ورژن محدودیت هایی رو اضافه کنم که کاربر ناخواسته دچار اشتباه نشه.
راستی اگر دوستان نظرشون رو در رابطه با تولید انبوه مقاطع که در نسخه های ابتدایی برنامه وجود داشت بیان کنند ممنون میشم.

در پایان یک نکته رو خدمتتون عرض کنم:

برخی از سایتها مقاطعی از قبل آماده شده رو برای استفاده قرار دادن. این مقاطع به شرطی قابل استفاده هستند که به صورت خاص برای یک کاربری (تیر، ستون یا بادبند) و همین طور سطح شکل پذیری درست شده باشند. برخی از سایتها اقدام به فروش این مقاطع از قبل آماده شده میکنند و ادعا هم میکنند که مقاطع موجود در سایتهای دیگر دارای ایراد هستند. اما دلیل این امر:

 مقاطع معادل پیش ساخته  برای مقاطع معادل زمانی درست است که شما ورق تقویت نداشته باشید و تنها معیار کنترل شما فقط جان یا بال مقطع اصلی باشد. منتهی مشکل زمانی بروز میکند که شما ورق تقویتی دارید و بنابراین هم مثلا بال تیر آهن را دارید که میخواهد کمانش کند و هم ورق تقویتی را و هر کدام از اینها بسته به سطح شکل پذیری و نوع کاربری (تیر یا ستون یا بادبند) ضابطه خاص خود را برای فشردگی یا فشرده لرزه ای بودن دارند. در صورتی که شما در مقطع معادل فقط میتوانید یک بال و یک جان تعریف کنید و این مقطع معادل باید بحرانی ترین شرایط (مقطع اصلی و یا ورق) را پاسخگو باشد. پس ابعاد مقطع معادل باید بر اساس دو مورد کاربری و شکل پذیری تعیین گردد. اگر مقطعی این چنین بود از پیش ساخته هم باشد خوب قاعدتا درست است. به شرطی که در اسم مقطع به نحوی مشخص باشد که مقطع برای چه منطوری ساخته شده.


یا علی.

دانلود آپدیت از ورژنهای قبلی ( 4 MB)
دانلود ورژن 0.6 به طور کامل (20 MB)
دانلود کدهای برنامه از سایت گیت هاب