با سلام خدمت تمامی مهندسین عزیز.


ورژن ۱.۲ نرم افزار ابزارهای مهندسین عمران بعد از وقفه طولانی آماده شد. این تاخیر دو دلیل عمده داشت: اول مشغولیت خودم بود در سال تحصیلی گذشته و دلیل دوم این بود که ساختار برنامه نویسی نرم افزار رو به ورژن های جدید ارتقا دادم. از python2 به python3 و از pyqt4 به pyqt5 ارتقا دادم. همچنین روش نصب نرم افزار و ارتقاهای آتی را نیز تغییر دادم. اما بریم سراغ تغییرات این نسخه:

***توجه: در این ورژن تنها قابلیت شماره ۱ اضافه شده است و نرم افزار ضریب زلزله نیز فعلا غیرفعال است. در صورتی که نیاز به این قابلیت ندارید میتوانید این ورژن را دانلود نکنید. اما در هر صورت ورژن ۱.۲ در کنار ورژن های قبلی قابل استفاده است و هیچ تداخلی با یکدیگر ندارند. لذا اگر کاربر این نرم افزار هستید توصیه میکنم روش نصب جدید را امتحان کنید. در این صورت با رائه ورژن جدید فقط با یک کلیک نرم افزارتان به روز میشود و نیاز به حجمی در حد کیلوبایت برای دانلود می باشد. ***


۱- معادلسازی برشی:

نرم افزار ایتبز به گونه ای است که زمانی که شما مقاطع رو به داخل اون وارد میکنید، تمامی مشخصات مقطع طبق فایل xml شما در نظر گرفته میشه، بجز مساحت های برشی در راستای ۲ و ۳. طبق نکته ای که جناب دکتر حسین زاده عزیز فرمودن یک گزینه به نرم افزار اضافه کردم که ضخامت های بال و جان مقطع رو طوری در نظر میگیره که با وارد شدن به ایتبز و محاسبه مساحت های برشی توسط ایتبز این مساحت ها برابر با مساحت های برشی مقطع اصلی باشد. در این حالت کنترل فشردگی مقطع بعهده کاربر میباشد و باید چک شود که فشردگی مقطع اصلی و فشردگی که ایتبز در نظر میگیرد یکی باشند.

۲- ورژن مک و لینوکس:

با توجه به روش نصب جدید، نرم افزار قابل نصب در سیستم عامل های رایج ویندوز، لینوکس و مک نسخه های ۳۲ و ۶۴ بیتی می باشد. خودم در هر ۳ سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک نصب کرده ام. تصاویری از نرم افزار در سیستم عامل مک تحت ماشین مجازی:

۳- تغییر روش نصب:

در روش قبلی یک فایل اجرایی برای نصب در ویندوز ۶۴ بیتی تهیه میشد که روند زمانبری بود و حجم نسبتا زیادی نیز در هر بار برای دانلود نیاز بود. در روش جدید برای اولین بار حجمی حدود ۱۰۰ مگابایت برای نصب مورد نیاز است ولی در آپدیت های آتی چیزی در حد کیلوبایت برای دانلود مورد نیاز است.


روش نصب در ویندوز:

۱- ابتدا با توجه به معماری سیستم عامل خود یکی از ورژن های ۳۲ یا ۶۴ بیتی را از لینک انتهای پست دانلود کنید.

۲- فایل دانلود شده در مرحله ۱ را از حالت فشرده خارج کنید.

۳- برای نصب به ترتیب روی فایلهای شماره ۱ تا ۴ کلیک کنید و در هر بار تا تمام شدن نصب صبر کنید. برای نصب احتیاج به اتصال به اینترنت می باشد.

نکته: مسیر پیش فرض نصب آدرس c:\python می باشد. در صورتی که میخواهید نرم افزار را در مسیر دیگری نصب کنید قبل از انجام هر کاری روی فایل شماره ۱ کلیک راست کرده و گزینه edit را انتخاب کنید. حال مسیر دلخواه خودتان را به جای c:\python قرار دهید. دقت کنید که \ در آخر آدرس شما نباشد.

۴- برای اجرا روی فایل شماره ۵ کلیک کنید. این فایل را میتوانید در دسکتاپ یا هر جای دیگر کپی کنید و برای اجراهای بعدی روی همین فایل کلیک کنید. فایل شماره ۶ برای آپدیت نرم افزار مورد استفاده قرار میگیرد.

تذکر: نرم افزار قابل نصب روی ویندوزهای ویستا به بعد می باشد. همچینن قابلیت نصب در ویندوز xp را نیز دارا می باشد. اگر کسی نیاز داشت! (ویندوز xp) در ذیل همین مطلب اعلام نماید.


روش نصب در مک:

۱- زبان برنامه نویسی پیتون را از این آدرس دانلود  و آنرا نصب نمایید.

۲- ترمینال را باز کنید و دستور زیر را اجرا کنید:

pip3 install civiltools


۳- همین. نرم افزار نصب شده است.


برای دانلود نسخه نصب آفلاین به صفحه اصلی وبلاگ مراجعه کنید. این نسخه برای نصب نیاز به اینترنت دارد.


دانلود نسخه ۳۲ بیتی برای ویندوز

دانلود نسخه ۶۴ بیتی برای ویندوز