با سلام خدمت خوانندگان وبلاگ.

امروز مطلبی رو در مورد استفاده از واحدهای مختلف در اتوکد براتون قرار میدم. در بسیاری از نقشه ها شما از واحدهای مختلفی به طور همزمان استفاده میکنید. در اینجا چند نکته در این رابطه بیان میکنم:

۱- سبک اندازه گذاری:

شما میتوانید ترسیم را با واحد میلی متر انجام دهید و اندازه ها را با متر نشان دهید. این کار با سبک اندازه ها یا همان Dimension Style قابل انجام است. برای این کار دستور DIMSTYLE یا به طور اختصار D را تایپ کنید. سبک اندازه گذاری مورد نظر را انتخاب کنید و دکمه modify را بزنید.

 - تغییر مقیاس: درتب Primary Units مقدار Measurement scale را برابر 0.001 قرار دهید. این تبدیل واحد mm به m است.

اکنون اگر طول 3000 میلی متر را رسم کنید مقدار ۳ در اندازه گذاری با این سبک نمایش داده میشود.

۲- استفاده از m بعنوان پسوند:

شما میتوانید از m بعنوان پسوند اندازه گذاری استفاده کنید:

۳- استفاده از m به عنوان جداکننده:

اجازه بدهید کمی جلوتر برویم. آیا میتوان 2m50cm یا 1m25cm را بجای  2.5m یا 1.25m نمایش داد؟ شما میتوانید از m بعنوان جداکننده اعشاری استفاده کنید و اعداد را تا دو رقم اعشار (0.00) نمایش دهید. بخاطر اینکه برای نمایش به سانتی متر تنها دو رقم کافی است.

برای این کار ابتدا مطابق شکل زیر مطمئن شوید در قسمت Linear Dimensions مقدار Precision برابر 0.00 باشد.


تیک قسمت Zero Suppression> Trailing  را بردارید. با اینکار همیشه ۲ رقم اعشار در انتهای اعداد نمایش داده میشود هر چند که مقدار آنها صفر باشد. حال اگر لیست Decimal separator را بررسی کنید متوجه میشوید که نمیتوان کاراکتر دلخواهی برای جداکننده استفاده کرد. ولی یک راه حل وجود دارد. تمام پنجره ها را ببندید. یک اندازه گذاری را انتخاب کنید. بعد کلیدهای Ctrl + 1 را فشار دهید تا پنجره Properties Palette باز شود. در اینجا دنبال Primary Units بگردید. در این گروه مقدار Decimal separator رو به  m و مقدار Dim suffix رو به  cm تغییر بدین.

اکنون اندازه گذاری شما تغییر کرده است.

۴- ساخت سبک اندازه گذاری از اندازه گذاری موجود:

تا اینجا فقط ما یک اندازه را تغییر داده ایم. برای اینکه یک سبک اندازه گذاری درست کنیم باید ابتدا روی همان اندازه تغییر یافته کلیک راست کنیم و در پنجره ظاهر شده بخش Dimension Style> Save as New Style را انتخاب کنیم:

هم اکنون شما میتوانید از این سبک جدید در اندازه گذاری ها استفاده کنید.

منبع