با سلام خدمت دوستان عزیز.
اینبار برای مهندسین عزیز نتایج یکی  از پروژه های درس سازه های بلند که این ترم با جناب دکتر میرحمید حسینی داشتم رو قرار میدم. پروژه ۳۰ طبقه قاب خمشی + دیوار برشی.



همانطور که میدانید در سیستم دوگانه قاب خمشی + دیوار برشی بحث اندرکنش دیوار برشی و قاب همیشه یکی از نکاتی است که مورد توجه قرار میگیرد. با توجه به رفتار دوگانه  قاب خمشی (تغییرشکل برشی) و دیوار برشی (تغییر شکل خمشی) در ارتفاع، برای کنترل دریفت سازه های بلند مرتبه دیوار برشی کمک چندانی نمیکند و بالعکس این قاب است که کمک میکند. بالعکس در قاب خمشی در طبقات پایین جابجایی زیاد دارد و دریفت های زیادی دارد.

دیوار برشی در این سیستم تا یک ارتفاع که ما آنرا نقطه عطف می نامیم به قاب کمک میکند و باعث کاهش لنگرها و برش های آن میشود،‌ اما از یک نقطه به بالا که برای برش و خمش متفاوت است لنگر و برش دیوار معکوس شده و به قاب نیرو وارد میکند،‌ به طوریکه لنگر و برش قاب در این طبقات حتی از لنگر و برش وارده نیز بیشتر است. در طراحی باید سعی شود که از این نقطه به بعد سختی دیوارهای برشی کاهش داده شود،‌ که این کاهش میتواند با حذف برخی از دیوارها و یا کاهش ضخامت آنها صورت گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که نباید برای جبران نیروی وارده به قاب ابعاد تیر و ستون ها در طبقات بالا افزایش یابد،‌ بلکه با کاهش سختی هم جابجایی ها و هم لنگر و برش کاهش می یابند.

سهم لنگر قاب (Ms)، دیوار(Mb) و کل (M)




سهم برش قاب (Vs)، دیوار(Vb) و کل (V)


روش اسمیت با دقت بالایی قادر به اندازه گیری جابجایی ها و نیرو ها می باشد. برای نمونه نمودارهای جابجایی و لنگر دیوار برشی در زیر آورده میشود:


مقایسه جابجایی سازه در ارتفاع به روش اسمیت و با نرم افزار ایتبز

مقایسه برش دیوار در ارتفاع به روش اسمیت و با نرم افزار ایتبز