سلام خدمت دوستان عزیز.

امروز قصد دارم برای شما عزیزان پایان نامه ارشدم رو قرار بدم. موضوع پایان نامه مطالعه اثرات اندرکنش خاک -سازه بر پاسخ دینامیکی غیرخطی سازه های متداول با پی های سطحی و مدفون می باشد.استاد راهنمای بنده جناب دکتر نقدعلی حسین زاده بودند که تمامی آزمایشات توسط ایشون و در تز دوره دکتراشون انجام شده بود. من از نتایج این آزمایشات استفاده کردم. استاد مشاور بنده هم جناب دکتر داودی بودند که در زمینه مسائل مربوط به خاک بنده رو راهنمایی میکردند. جا داره همین جا از زحمات این اساتید بزرگوار قدرانی کنم. همچنین تشکر از جناب دکتر ضیائی فر که توی مسائل اجزای محدود بنده رو راهنمایی کردن.


اندرکنش خاک-سازه روی میز لرزان


در این پایان نامه آثار اندرکنش دینامیکی خاک – سازه در پاسخ لرزه‌ای ساختمانهای با پی های سطحی و مدفون در خاک به کمک آزمایشهای میز لرزان روی مدلهای مقیاس شده مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور چهار مدل سازه ای ۵، ١٠ ، ١۵ و ٢٠ طبقه به عنوان نماینده ساختمانهای متداول در یک محیط شهری و دو مدل خاک نرم و نسبتاً نرم به عنوان نماینده زمینهای نوع III و II مطابق طبقه بندی آیین نامه ٢٨٠٠ زلزله ایران با ضریب مقیاس هندسی 0.01 طراحی و ساخته شده اند. این مدلها تحت زلزله های ١٩۴٠ السنترو آمریکا و ١٩٨١ طبس ایران روی میزلرزان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مورد آزمایش قرار گرفته اند. همچنین مطالعات آزمایشگاهی با نتایج نرم‌افزار اپن‌سیز مقایسه شده‌اند.

مقایسه نتایج تجربی و تحلیلی نشان می‌دهند که مدل رفتاری ساخته شده در نرم‌افزار قابلیت مدلسازی تأثیرات اندرکنش خاک-سازه را دارا می‌باشد. پارامتر های مختلف نظیر نسبت ابعادی ساختمان، سرعت موج برشی، محتوای فرکانسی ، میرایی، و شتاب مدلهای سازه ای مورد بررسی قرار گرفته اند. باتوجه به نتایج به دست آمده می‌توان نتیجه‌گیری نمود که مدفون بودن سازه باعث کاهش اثرات اندرکنش خاک-سازه در سازه‌ها می‌گردد و این کاهش در سازه‌های با عمق مدفون شدگی بیشتر شدیدتر است.



سازه های تکی با پایه گیردار


اندرکنش خاک-سازه روی میز لرزان

فایلهای قرار داده شده به شرح ذیل می باشد:

  1. فایل pdf پایان نامه که تمامی عناوین، عکسها، جداول، مراجع و … به صورت لینک درآمده اند. (در این فایل کمی از تصاویر به صورت نامناسب درج شده که میتوانید بجای آن این فایل را دانلود کنید که مطالب در آن به هم لینک نیستند)
  2. فایل های tex که برای تولید فایل pdf استفاده شده است.
  3. فایل ارائه که البته به صورت pdf می باشد.
  4. فایل pyOpenseesModules.zip شامل فایلهایی به زبان پیتون می باشد که برای تولید فایلهای ورودی نرم افزار opensees، همچنین تهیه خروجی و تجزیه و تحلیل روی داده های خروجی از نرم افزار و تهیه تصاویر مربوطه می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها شامل ترسیم طیف فوریه شتاب ، سرعت و جابجایی نوک سازه ها، سطح آزاد خاک ، بدست آوردن مدهای مدل های مختلف و … می باشد که تمام این فرایند به صورت خودکار صورت میگیرد.
  5. فایل fixTabas.zip شامل سازه های ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ طبقه با پایه گیردار تحت زلزله طبس
  6. فایل libFile.zip شامل فایلهایی به زبان tcl که برای ساخت مدلهای کامپیوتری توسط نرم افزار opensees مورد استفاده قرار میگیرد.
  7. فایل bury.zip شامل دو نمونه تحلیل روی سازه های مدفون به صورت کامل شامل فایلهای ورودی نرم افزار تحت نیروهای ورودی ۱- زلزله طبس و۲- جاروی فرکانسی و خروجی های مربوطه
  8. فایل articles.zip شامل دو مقاله که به صورت کامل به همراه فایلهای tex قرار داده شده اند.

  9. جا داره از آقای وفا خلیقی توسعه دهنده بسته نرم افزاری زی پرشین (xepersian) هم تشکر کنم که در طول تهیه پایان نامه به من کمک کردند و حتی فرمت فایل در بند ۱ را به صورت اختصاصی برای بنده تهیه کردند. برای اطلاعات بیشتر راجع به این نرم افزار به اینجا مراجعه کنید.

امیدوارم بتونه به دوستانی که توی این زمینه کار میکنند کمک کنه.