با توجه به اینکه سقف پروژه جدیدی که اجرا می کنیم عرشه فولادی است، برای آشنایی با روند تولید گلمیخ به اتفاق دوستان و پیمانکار به یکی از کارخانه های تولید گلمیخ رفتیم

فرایند تولید در ظاهر بسیار ساده است. مراحل به شرح ذیل می باشد.

۱- رولهای مفتول خریداری شده و به کارخانه بارگیری می شوند. (اکثرا از یزد)

۲- مطابق شکل این رولها درون یک دستگاه قرار می گیرند و در سه مرحله شکل ظاهری گلمیخ ایجاد میگردد:

الف) مفتول قطع شده ب) پرس شده و کله گی آن ایجاد می‌شود و ج) در مرحله آخر آرم گلمیخ حک میگردد.

جالب اینجاست که این کارخانه تقریباً ۷ برند مختلف را بنا به سفارش تولید می‌کند و اگر شما ۴۰۰ هزار عدد سفارش بدهید می‌توانید آرم اختصاصی نیز برای خود سفارش بدهید! برندهای AST, RT, SB, ZN, WL(Welded X), BR و β در این کارخانه تولید میگردند!

البته برند KoCo هم برای تولید کشور آلمان هست که قمیت آن تقریباً سه برابر تولیدات داخلی است.

تا این مرحله شکل کلی گل میخ ایجاد گردیده است.

۳- سپس به مرحله چربی گیری رفته و روغن از روی سطح گل میخ ها پاک میگردد.

۴- در مرحله بعد توسط کارگر و به صورت دستی سوراخی در انتهای گلمیخ ایجاد میگردد و یک زائده آلومینیومی به انتهای آن اضافه میگردد. این زائده باعث ایجاد فاصله بین گل میخ و فلز (تیر فولادی) میگردد که عمل‌کرد آن مشابه فاصله‌ای است که یک جوشکار در هنگام جوشکاری بین الکترود و فلز می‌گذارد تا الکترود به سطح فلز نچسبد.

آزمایش سختی سنجی هم توسط دستگاه روی گل میخ انجام میگیرد که با توجه به میزان نفوذ سوزنی که از جنس تنگستن است سختی گلمیخ اندازه‌گیری می‌شود.

نکته مهم در هنگام خرید گلمیخ اندازه کله گی آن است که نباید تلرانس قطر آن از حدود ۱-۲ میلی متر بیشتر باشد، زیرا تلرانس بیشتر باعث خرابی کله گی دستگاه جوشکاری (Stud Welding) میگردد.

دانلود فیلم مراحل ۳ گانه در گام ۲  (۶۵ مگابایت)