با سلام خدمت مهندسین عزیز و خوانندگان وبلاگ.

خوب بالاخره بعد از گذشت حدود ۴۵ روز از انتشار نسخه قبل، نسخه نهایی نرم افزار محاسبه ضریب زلزله بر طبق آخرین ویرایش آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله آماده ارائه به دوستان عزیز می باشد. نسخه جدید از لحاظ کدنویسی تقریبا دچار دگرگونی کلی شده که انشالله روند توسعه در آینده را ساده تر خواهد کرد. همچنین از لحاط کارایی نیز تغییراتی داشته که در ذیل به آنها اشاره میکنم:

نسخه نهایی نرم افزار محاسبه ضریب زلزله ویرایش ۴



  •  مهمترین تغییر مربوط به محاسبه ضریب زلزله در دو راستای x و y میشه که نتایج خروجی هم به طور مجزا قابل استخراج هست.
  • ایرادهای مربوط به شرایط اشاره شده در جدول ضریب رفتار برای دو جهت X و Y به طور مجزا به کاربر هشدار داده می شود.




  •  اضافه کردن تمام آیتمهای جدول ضریب رفتار (البته جدول پایین تغییری نکرده و مثل گذشته هست، انشالله اصلاح میشه. فعلا تو کارکرد نرم افزار مشکلی پیش نمیاره، چون جدول فقط برای ملاحظه هست)
  •  تغییر ضریب آلفا در محاسبه زمان تناوب برای سیستمهای با مهاربند واگرا. قبلا در سیستمهای دوگانه .۰۵ بود که الان به .۰۸ تغییر داده شده. (توضیح اینکه در این قسمت برداشت من اشتباه بوده که با مشورت دوستان و تطابق با آیین نامه AISC اصلاح شد.)
  •  در جدول ضریب رفتار منظور از alpha , pow در محاسبه زمان تناوب می باشد که برای ملاحظه دوستان قرار دادم. اگر ایرادی هست گوشزد کنند. alpha ضریب H و pow توان آن می باشد.
  •  مشخصات سازه و خاک رو به صورت جدول به طور کامل قرار دادم که قابل استفاده دوستان باشه. منظور از Tex زمان تناوب تجربی، Tan زمان تناوب تحلیلی و 1.25*Texp رو برای این قرار دادم که بدونید ماکزیمم زمان تناوب تحلیلی چقدر میتونه باشه. البته زمانیکه تیک استفاده از زمان تحلیلی رو می زنید به طور خودکار محدوده مجاز مشخص میشه. ( منتها اگر در این حالت تغییری در نرم افزار بدین مثلا سیستم رو عوض کنید یا ارتفاع رو و ... این محدوده تغییری نمیکنه. برای اینکه محدوده مجاز دوباره به طور خودکار تعیین بشه یکبار تیک استفاده از زمان تناوب تحلیلی رو بردارید و دوباره بگذارید.)
  •  دکمه محاسبه رو به پیشنهاد آقای مهندس ناصر لطفی عزیز برداشتم تا برنامه به صورت بلادرنگ اجرا بشه.
  •  خروجی های برنامه رو هم کامل کردم مطابق با تغییرات فعلی. فقط تنها ایرادی که هست (که نمیدونم مربوط به ورژن آفیس من میشه که ۲۰۰۷ هست یا نه) خروجی word فرمولها رو درست نشون نمیده، علی الحساب میتونید فرمولها رو از خروجی Html به داخل word کپی کنید (چه کار سختی!). واقعا شرمنده هستم ولی تا رفع این مشکل میتونید به این نحو عمل کنید. انشالله به زودی رفعش میکنم.

 


  •  با توجه به اینکه ارتفاع مجاز به طور خودکار توسط برنامه تعیین میشه (البته به غیر از سیستم هایی که در جدول در ستون Hm آنها کلمه None آمده است)، در انتها  ارتفاعی رو که وارد کردین چک کنید. چون ممکن هست که با تغییر یه سیستم حداکثر ارتفاع مجاز ۱۰ متر باشه که ارتفاع شما به احتمال زیاد از این بیشتر باشه ( انشالله این مشکل رو هم رفع میکنم)
  • حجم دانلود نرم افزار رو کمتر کردم و انشالله از این به بعد دوستانی که نرم افزار رو نصب میکنند در نصب های آینده فقط آپدیت رو دریافت میکنند که حجمی حدود ۲-۳ مگ داره.

ورژن بعدی رو انشالله سعی میکنم ۱ ماه و نیم دیگه بدم بیرون که تعییرات عمدش مربوط میشه به اضافه کردن منحنی ضریب بازتاب به برنامه و قابلیت خروجی به اکسل.

در این مدت از دوستانی که چه با ایمیل و چه از طریق پیام رسان تلگرام من رو مورد لطف خودشون قرار دادن تشکر میکنم. بخصوص آقای مهندس ناصر لطفی و مهندس مسعود کریمیان . منتظر نظرات و پیشنهادات دوستان هستم.
موفق باشید. یاعلی

دانلود نسخه قابل نصب در ویندوز (13 مگ)